Köpvillkor & GDPR

1. Allmänna villkor
Vi tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. Beställning
Beställning av våra produkter kan göras via www.brothershopen.se eller www.brothersymaskiner.se samt till vår e-post. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.

Beställning är bindande från vår sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund.

Vi förbehåller oss rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Skulle en vara tillfälligt inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta oss och avboka den. (Gäller EJ beställningsvaror)

3. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Vi reserverar oss för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. fakturaavgift framgår i kassan.

4. Betalning
Faktura 14 dagar (0 kr i avgift), kort, direktbetalning, delbetalning, konto eller Swish.

Kortbetalningar

Vi accepterar Visa och Mastercard. Kortbetalningen sker via en säker krypterad koppling.

5. Leveranstid
Lagervara levereras normalt samma dag (vardagar), eller nästa arbetsdag efter lagd order. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. Vi kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.

6. Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva ditt köp vid omfattande leveransförsening.

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

7. Frakten
En kostnad för frakt (framgår i kassan) tillkommer, oavsett antal varor i ordern eller om den delas upp i flera försändelser av oss. Handlar du för över 1495 kr vid ett tillfälle får du fri frakt på hela ordern. Dina varor skickas till ett utlämningställe nära dig.
Vi använder oss av DHL som fraktpartner för paket och Postnord för brev.

8. Garanti
Garantivillkor gäller enligt respektive tillverkare. Alla maskiner har minst 12 månaders garanti om inget annat anges. Brother lämnar tre års garanti på symaskiner, brodyrmaskiner, overlock samt coverstitch.
Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med sina köp. Om du får problem med en produkt, kontakta oss.

Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad förutom under garantitiden. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!

Tänk även på att spara allt emballage. Bra ifall maskinen behöver skickas till oss för garantiåtgärd.

9. Returer / Öppet Köp /Ångerrätt
Som privatkund hos oss har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. (Gäller EJ beställningsvaror). Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar varan. Meddelandet skall innehålla följande information; 1) ordernummer 2) fakturanummer 3) namn på de produkter du vill returnera 4) Orsak till retur. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du själv ansvarar för returförsändelsen! Återlämnas inte varan i väsentligt oförändrat skick har vi rätt att kräva ersättning för värdeminskning.
Återbetalning sker senast inom 14 dagar efter att vi mottagit och godkänt returnerad produkt.

Returer skickas till:
Brothershopen.se
HMS Handel AB
Fotögatan 7
414 74  GÖTEBORG

10. Reklamation
Vi tillämpar Kosumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör isåfall en reklamation direkt på utlämningsstället. Maila sedan till vår kundtjänst för att informera om reklamationen.

11. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

12. Tvist
Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Om Du inte är nöjd med din vara eller tjänst, tveka inte att kontakta vår kundtjänst så att vi kan lösa ditt problem. Om Du därefter inte är nöjd och vill gå vidare kan du klicka här så kommer du till EU´s Online Dispute Resolution ODR:

13. Outlösta paket
För paketförsändelse som ej lösts ut och ej avbeställts utan gått i retur till oss debiteras en avgift, f.n. upp till 395 kr inklusive moms per kolli för att täcka våra omkostnader (såsom transport- och administrationskostnader).

14. Personuppgiftsbehandling (GDPR)

Kortversion.
Vi kommer inte att dela med oss av dina personuppgifter eller adress och epostuppgifter till något annat företag, (undantag frakbolag samt betalleverantör). Personuppgifter som du lämnar via vår hemsida kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig i samband med beställningar, frågor eller enligt de val du gjort t ex i samband med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev eller vill ta del av våra erbjudanden.
Du som konsument har enligt GDPR rätt att begära:
- Utdrag av registrerade uppgifter
- Att registrerade uppgifter ändras
- Att registrerade uppgifter raderas
Kontakta oss om ni är i behov av något av detta.

Långversion hur vi hanterar/använder lämnade uppgifter.

  • 14.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

  • 14.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

  • 14.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

  • 14.4 Vilka uppgifter delas, och med vilket syfte?

    14.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Svea Ekonomi.

  • 14.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och Postnord.

  • 14.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

  • 14.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

  • 14.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

  • 14.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

  • 14.8 Ansvarig för dataskydd
    Ägaren (HMS Handel AB)  är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken, och ser till att reglerna efterföljs.

  • 14.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Jestshop, som drivs av Jetshop AB med säte i Göteborg.

15. Reservation
Vi reserverar oss för:
Ev. felaktigheter i information och priser avseende produkter vi säljer.
Ändrat pris/sortiment/tillgång av de produkter tillhandahåller.
Slutförsäljning på kampanjprodukter och leveransproblem som vi inte kan påverka.

16. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverade.

17. Ändringar av de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.